كولر آبي سلولزي يك روش ساده و موثر خنك كننده است كه از مبرد استفاده نمي كند. به عنوان جايگزيني براي واحدهاي تهويه مطبوع قابل حمل سنتي ، محبوبيت كولرهاي آبي صنعتي در حال افزايش است. اجراي آن نسبتاً ارزان است و از مبردهاي غير دوستدار محيط زيست استفاده نمي كنند ، بنابراين درك اينكه چرا مي توان آنها را به عنوان يك روش مناسب خنك سازي در دنياي امروز كه از نظر محيط زيست آگاه است ، آسان ديد.

كولر آبي سلولزي يك جايگزين مبتني بر آب براي تهويه مطبوع قابل حمل است كه متكي به فرايند تبريد است. بلكه با انتقال گرما به مبرد مانند R32 ، كولر آبي فقط از آب استفاده مي كند و بنابراين به عنوان يك روش بسيار سازگار با محيط زيست ديده مي شود.

علاوه بر اين ، كولرهاي آبي فقط كسري از انرژي را كه يك واحد تهويه مطبوع قابل حمل مصرف مي كند ، استفاده مي كنند ، زيرا نيازي به كمپرسور نيست ، كه به پشتيباني مدارك محيطي نيز كمك مي كند.

كولرهاي آبي را مي توان به كولرهاي باتلاقي ، جعبه هاي باتلاق ، كولرهاي بياباني و حتي كولرهاي هواي مرطوب معروف كرد و از تبخير آب براي از بين بردن گرما از هواي گرم و خشك استفاده مي كنند.

كولر ابي سلولزي با سيستم هاي تهويه مطبوع قابل حمل سنتي ، كه از چرخه هاي تبريد فشرده سازي يا جذب بخار استفاده مي كنند ، متفاوت است. كولرهاي تبخيري از اين واقعيت استفاده مي كنند كه آب داراي آنتالپي زيادي از تبخير است و بنابراين براي تبخير مقدار نسبتاً زيادي گرما را جذب مي كند. با استفاده از اين فرآيند مي توان از طريق انتقال فاز آب مايع به بخار آب ، كه فقط يك روش فانتزي براي تبخير است ، دماي هواي خشك را كاهش داد.

همانطور كه در بالا ذكر شد يكي از مزاياي اصلي استفاده از كولر آبي آبسال اين است كه مي تواند گرما را از هوا با استفاده از انرژي بسيار كمتري نسبت به برودت از بين ببرد. در آب و هواي بسيار خشك ، كولر آبي سلولزي هوا علاوه بر افزايش رطوبت نسبي با افزودن رطوبت به هوا ، به ايجاد يك محيط راحت تر كمك مي كند.

 

كولر آبي سلولزي يك فناوري جديد نيست ، در واقع كاملاً قديمي است. بر اساس ويكي پديا منشأ كولر آبي سلولزي را مي توان در مصر و ايران باستان هزاران سال پيش در يك نوع ساده از كولر آبي به نام "بادگير" جستجو كرد كه از شاخه هاي باد در سقف ساختمان ها استفاده مي كرد.

اين شافت ها باد را گرفتند و آن را از طريق آب در يك كانال زيرزميني به نام قنات عبور دادند تا گرماي صحرا را از بين ببرند و سپس هواي خنك شده را به داخل ساختمان تخليه كنند. تكنيك هاي مدرن كولر آبي سلولزي امروزه همچنان در ايران به طور گسترده اي مورد استفاده قرار مي گيرند ، گرچه اين روزها بيشتر از يك پرده مرطوب به استفاده از فن و پد خنك كننده تمايل دارند!

كولر آبي انرژي تبديل آب مايع به بخار / بخار با استفاده از انرژي گرمايي موجود در هوا است كه منجر به كاهش دماي هوا مي شود. انرژي مورد نياز براي تبخير آب از هوا گرفته مي شود و به عنوان گرماي معقول شناخته مي شود كه بر دماي هوا تأثير مي گذارد.

انرژي به گرماي نهان تبديل مي شود ، انرژي موجود در جز in بخار آب هوا ، در حالي كه هوا در يك مقدار آنتالپي ثابت باقي مي ماند. اين تبديل گرماي محسوس به گرماي نهان به عنوان يك روند بدون انس شناخته مي شود زيرا در يك مقدار آنتالپي ثابت اتفاق مي افتد.

بنابراين كولر آبي سلولزي باعث افت دماي هوا متناسب با افت گرماي محسوس و افزايش رطوبت متناسب با افزايش گرماي نهان مي شود. با يافتن شرايط اوليه هوا و حركت در امتداد يك خط آنتالپي ثابت به سمت حالت رطوبت بالاتر ، مي توان كولر آبي سلولزي را با استفاده از نمودار روان سنجي مشاهده كرد. 

يك مثال ساده از كولر آبي طبيعي ، تعريق يا عرق ترشح شده توسط بدن است كه تبخير آن بدن را خنك مي كند. ميزان انتقال حرارت به سرعت تبخير بستگي دارد ، با اين حال براي هر كيلوگرم آب 2،257 كيلوژول انرژي تبخير شده (حدود 890 BTU به ازاي هر پوند آب خالص ، در دماي 95 درجه فارنهايت (35 درجه سانتيگراد)) منتقل مي شود. ميزان تبخير به دما و رطوبت هوا بستگي دارد ، به همين دليل در روزهاي مرطوب عرق بيشتر تجمع مي يابد ، زيرا به سرعت بخار نمي شود.

تبريد با فشرده سازي بخار از كولر آبي لورچ استفاده مي كند ، اما بخار تبخير شده درون يك سيستم مهر و موم شده است و سپس با استفاده از انرژي براي انجام اين كار ، آماده مي شود تا دوباره بخار شود. آب كولر آبي سلولزي ساده در محيط تبخير مي شود و بازيابي نمي شود. در يك واحد خنك كننده فضاي داخلي ، آب تبخير شده همراه با هواي خنك شده ديگر به فضا وارد مي شود.

 

مشاهده ليست قيمت انواع كولر آبي سلولزي در لينك روبرو : كولر آبي سلولزي